با نوی کنگی

زنان -فرهنگی - اجتماعی - بهداشت روانی کودک و...

با نوی کنگی

زنان -فرهنگی - اجتماعی - بهداشت روانی کودک و...

راز و رمز شیرین زندگی کردن

 

 

راز و رمز شیرین زندگی کردن


زندگی زیباترین هدیه خدای مهربان است و انسان‌هایی که این هدیه را قدر می‌دانند آنچنان در صحنه زندگی شادی و نشاط می‌آفرینند که هر لحظه زندگی‌شان مملو از خاطره‌ای زیبا خواهد بود.
راز و رمز شیرین زندگی کردن خیلی سخت نیست فقط می‌بایست بدانیم چگونه زندگی کنیم. آری مشکلات و ناکامی‌های مسیر زندگی، مواد خام شکلات زندگی هستند. زندگی ما همواره با مشکلات و سختی‌ها معنا پیدا می‌کند و ما آمده‌ایم تا مسائل زندگی را حل کنیم و لذت حل مسائل و مشکلات را بچشیم.
از مشکلات و رنج‌های زندگی نهراسیم و با اقتدار در میدان زندگی وارد شویم و اینگونه از مشکلات و ناکامی‌های مسیر بهترین شکلات زندگی‌مان را تهیه کنیم و از طعم آن لذت ببریم.
برای تهیه شکلات زندگی می‌باید به نکات مهم و دستورالعمل ذیل دقیقا توجه داشت تا طعم شکلات زندگی، دلچسب همه اطرافیانمان باشد.


باور کنیم که بهترین تهیه‌کننده ایم


انسان‌هایی که فعالیت و امورشان را با نگرش و باورهای بسیار مثبت آغاز می‌کنند، دستاوردهای مثبتی به دست می‌آورند. آنها چون اعتقاد دارند که موفق می‌شوند، پس قطعا به پیروزی می‌رسند. انسان‌های برنده ابتدا در ذهن خود برنده می‌شوند و سپس این پیروزی و موفقیت را در صحنه زندگی نمایان می‌سازند.
برندگان همیشه مثبت می‌اندیشند و از ناملایمات مسیر هراسی ندارند و با اعتقادی راسخ نگاهی متعالی به اطراف خود دارند. آری برای خلق یک زندگی عالی و مطلوب ‌باید باور داشته باشیم که توانایی آفریدن زیباترین زندگی را داریم، سپس با این باور زیبا شیرین‌ترین لحظات را برای خود و اطرافیان مهیا سازیم.


از کاه کوه نسازیم


برای تهیه شکلات زندگی ‌باید تجربه کسب کنیم. بنابراین اگر عزممان را جزم کرده‌ایم تا زندگی شیرینی را رقم زنیم می‌بایست از اشتباهات گذشته اندوهگین نباشیم و ناکامی‌های گذشته را در ذهنمان مرور نکرده و بی‌جهت از کاه کوه نسازیم.
انسان های موفق فقط از گذشته درس می‌گیرند و در زمان حال زندگی می‌کنند و همواره آینده‌ای زیبا را در ذهنشان ترسیم می‌نمایند. راز شاد زیستن، صبر و شکیبایی است. برای لذت بردن از زندگی می‌بایست برای اتفاقاتی که هنوز رخ نداده است، نگران نباشیم.
دیل کارنگی، روانشناس بزرگ می‌گوید: «۹۸ درصد نگرانی‌های مردم برای چیزهایی است که هنوز اتفاق نیفتاده است.» پس بیاییم با توکل به خدای مهربان در فراز و نشیب‌های زندگی با صبر و حوصله به انتظار زیباترین و خوشمزه‌ترین لحظه‌های ناب زندگی باشیم و از اکنون لذت ببریم و از گذشته عبرت بگیریم و آینده‌ای زیبا را تصور نماییم.

 
تدبیر و تفکر


زندگی با تدبیر وتفکر زیبا می‌شود. برای هر اقدامی فکر کنیم و افکارمان را بر روی برگه‌ای سفید بنویسیم و چندین بار تفکراتمان را مرور کنیم. انسان‌هایی می‌توانند لحظات شیرینی در زندگی‌شان خلق نمایند که زمانی آن لحظه را تصویر و برای آن تدبیر نموده باشند.
تفکر راه‌های بی‌شماری را برای رسیدن به موفقیت در مسیر انسان قرار می‌‌‌دهد و انسان‌های هوشمند علاوه بر اینکه خود می‌اندیشند از تجارب و افکار انسان‌های دیگر نیز استفاده می‌کنند و میانبرهای رسیدن به موفقیت و زیبایی را کشف می‌نمایند. اندیشیدن انسان‌ها را رشد می‌دهد و آنها را از مسیرهای بحرانی به سلامت عبور می‌دهد و رازهای آرامش و نشاط را برای آنان به ارمغان می‌آورد. هر روز دقایقی را در خلوت برای اندیشیدن قرار دهیم و آنچه را که پس از تفکر و تدبیر و مشورت با انسان‌های صادق به دست می‌آوریم با اقتدار در صحنه زندگی جاری نماییم.


منتظر خبرهای خوب باشیم


انتظار زیباترین مفهوم زندگی است. انسان‌هایی که در انتظار خوبی‌ها می‌نشینند، خوبی‌ها را به دست می‌آورند، چرا که انسان‌ها جذب‌کننده انتظاراتشان می‌باشند. قانونی در این عالم وجود دارد به نام قانون افزایش که این قانون بیان‌کننده این مفهوم است که هر چیزی را که حرفش را بیشتر بزنی و به آن بیشتر بیاندیشی برای تو محقق می‌شود.
مواظب باشیم برای تحقق یک زندگی شیرین، منتظر تلخ‌کامی‌ها و شکست‌ها نباشیم و هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شویم پس از یک مناجات عارفانه، منتظر خیر و برکت‌های بیکران در زندگی باشیم و چه زیبا پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند که: «مشکل را کتمان کنید تا روزیتان زیاد شود.» همواره سعی کنیم با دوربین ذهن‌مان، زیبایی‌ها را ببینیم و صحنه‌های جذاب زندگی را شکار کنیم. از مهربانی‌ها و عطوفت‌ها بگوییم و همواره شاکر خدای مهربان باشیم تا برکات و نعمات الهی برای ما گسترده شود.


توکل به خدا

 
قرآن مجید می‌فرماید: «به درستی اوست که می‌خنداند و می‌گریاند.» انسان‌هایی که با یک ارتباط عاشقانه و عارفانه با توکل به خالق هستی در مسیر زندگی تلاش می‌نمایند همواره مورد حمایت حضرت حق تعالی قرار می‌‌گیرند و به آرامشی عمیق دست می‌یابند.
ساختن یک زندگی ایده‌آل بدون خدا ممکن نیست و انسان‌هایی که به دنبال شیرینی و حلاوت در زندگی می‌گردند می‌بایست خدا را در متن زندگی‌شان جاری نمایند و هر تفکر و اقدامی را بر مبنای اطاعت او قرار دهند تا شادی و نشاط حقیقی نصیب‌شان شود.
خداوند به انسان‌هایی که او را اطاعت می‌کنند و یاری می‌رسانند وعده یاری و حمایت داده است و فرموده که: «به درستی خداوند حمایت‌کننده انسان‌هایی است که به او ایمان آورده‌اند
یادمان باشد هر چقدر برای تهیه شکلات زندگی دقت و تلاش کنیم، طعم این شکلات خوشمزه‌تر می‌شود و اعضای خانواده‌مان از آن لذت بیشتری می‌برند.

 

نکته ها (۴)

 

 

 

تمرین پذیرش

 

حالا که متوجه شدید پذیرش، نقش مهمی در سلامت روان و بهتر شدن زندگی و رشد و پیشرفت شما دارد، بهتر است سعی کنید این مهارت (پذیرش) را در خودتان تقویت کنید . نکات زیر می تواند شمارا بیشتر در این باره کمک کند :

 

خودتان توانایی ها و علایق خود را بشنا سید

 

سعی کنید توانایی ها؛ استعداد ها؛علایق و ویژگی های شخصی خودتان را بشناسید؛ شناخت درست و صحیح از خودتان باعث می شود به خود آگاهی برسید و در باره توانایی های واقعی تان بیشتر بدانید.

 

اهدافتان  را مشخص کنید

 

اهدافتان را مشخص کنید و دقیقا و به طور واضح مشخص کنید که چه می خواهید . با در نظر گرفتن توانایی های خود سعی کنید مناسب ترین راه را برای رسیدن به اهداف خود انتخاب کنید .

 

با خودتان صادق باشید

 

خودتان را گول نزنید؛ سعی کنید با دقت و صداقت کامل توانایی ها؛ علایق و اهداف خود را مشخص کنید؛ دقت داشته باشید ممکن است کارهایی که برای جلب رضایت دیگران و تحت تأ ثیر اصرار آنها انجام می دهید یا کارهایی که به اجبار؛ آنها را انجام می دهید؛ جزء علایق واقعی خودتان نباشند.

 

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

 

اگر از آن دسته افرادی هستید که مدام خودشان را با دیگران مقایسه می کنند و به داشته ها و نداشته ها یشان فکر می کنند؛ متأسفانه هنوز خودتان را نپذیرفته اید؛ اینکه در یک مهمانی به جای لذت بردن از مصاحبت با دیگران و کسب تجربه و شنیدن خاطرات؛ مدام به چیز هایی که دیگران دارند و شما ندارید یا شما دارید و آنها ندارند فکر کنید؛ نشان می دهد هنوز فاصله زیادی با خودباوری و خود پذیری دارید .

 

به خودتان پاداش بدهید

 

برای تقویت خود و قبول واقعیت ها و شرایط موجود زندگی لازم است  از قدرت تشویق استفاده کنید . هر وقت در برابر شرایط و موقعیت های مختلف خودتان بودید و خودتان را با دیگران مقایسه نکردید و هر وقت خطاها و اشتباهات خود را با واقع بینی پذیرفتید و آن را به دیگران نسبت ندادید به خودتان جایزه بدهید .

 

در صورت لزوم باورهایتان را تغییر بدهید

 

فهرستی از موارد و موضوعاتی که پذیرش شان برایتان سخت است و نمی توانید آنها را بپذیرید تهیه کنید . بعد یکی یکی درباره شان فکر کنید . باورهایتان را مرور کنید ؛ شاید لازم باشد آنها را تغییر دهید تا بتوانید بهتر مسائل را بپذیرید و به آرامش برسید .

 

چطور ممکن است آدم چیزی را تغییر بدهد که آن را انکار می کند یا بی ارزش می داند ؟

نکته ها(۳)

 

 

 

(7) خودتان را هما نگونه که هستید بپذ یرید

 

اگر می خواهید استرس ها و نگرانی ها را ازخودتان دورکنید؛ به آسانی تحت تأثیر عوامل و شرایط محیطی قرار نگیرید و با استفاده از استعداد ها و خلا قیت های خود به ابراز وجود و مقابله با شرایط نا مطلوب بپردازید ؛ خودتان را همانگونه که هستید بپذیرید .

فراموش نکنید شما با هر نقص و کمبودی که داشته باشید ؛ باز هم  دوست داشتنی و ارزشمند ید . نقص عضو؛ معلولیت؛ فقر؛ مشکلات مالی وهر کمبود یا نقص دیگری نمی تواند چیزی از ارزش شما کم کند . پذیرفتن خود با تمام نقص ها؛  ضعف ها وکمبودها نشان دهنده عزت نفس و اعتماد به نفس است .

 

خیلی ها تصور می کنند اگر خودشان را همانطور که هستند بپذیرند ؛ نمی توانند تغییر کنند و به چیز هایی که می خواهند؛ برسند . بیشتروقت ها ما فکرمی کنیم اگر نسبت به خودمان احساس خوبی نداشته باشیم و از خودمان؛ شرایط وموقعیت و عملکرد مان نا را ضی باشیم ؛ این نارضایتی در ما ایجاد انگیزه می کند و با عث می شود برای تغییر ؛  رشد ؛ پیشرفت و رسیدن به شرایط بهتر تلاش کنیم. ممکن است این طرز فکر گاهی - آن هم در کوتاه مدت - درست باشد .خیلی اوقات احساس نا خوشایندی مانند نا امیدی؛ عصبانیت؛ افسر دگی و اضطراب ؛  ما را برای تغییر آماده می کنند اما واقعیت این است که نا رضایتی و احساس نا خوشایند بعد از مدتی انرژی مارا می گیرد و توان لازم برای تلاش و ایجاد تغییر را از بین می برد .

اولین قدم در تغییر و تلاش برای رسیدن به هدف؛ شادی و آرامش است. پذیرش خود وقبول واقعیت در یک خود آگاهی همراه با احساس شادی و رضایت است . پذیرش؛  به شما احساس آرامش می دهد و همین ؛ انرژی لازم برای رسیدن به هدف؛ تلاش برای ایجاد تغییر و رشد و پیشرفت را فراهم می کند.

 

 

 

 

 (8) خواسته ها و اهداف

 

شما می توانید ضمن اینکه شرایط را می پذیرید؛ خواسته هایتان را هم داشته باشید وبرای رسیدن به آنها تلاش کنید تصور کنید شما در یک خانه کوچک زندگی می کنید و آرزو دارید خانه بزرگ تری داشته باشید . حسرت خوردن و مدام فکر کردن به اینکه خانه تان اندازه قفس است و ای کاش خانه بزرگتری داشتید؛  فقط روحیه تان را ضعیف می کند . شما می توانید ضمن اینکه به خرید خانه بزرگ تر فکر می کنید و برای رسیدن به این هدف؛ برنامه ریزی و تلاش می کنید؛ شرایط  فعلی تان را بپذیرید . باور کنید در خانه کوچک هم می شود شاد و خوشحال زندگی کرد. زندگی در خانه کوچک هم مزایایی دارد پس بهتر است تا زمانی که در این خانه زندگی می کنید؛  به مزایای آن فکر کنید ؛ مثلا به اینکه راحت تر تمیز می شود؛ هزینه هایش کمتر است و راحت و زودتر فروش می رود .

 

 

 

(9)  پذیرش یا تسلیم

 

پذیرش و قبول واقعیت را نباید با تسلیم در برابر مشکلات و کمبودها یکی دانست. پذیرش یک نوع آگاهی همراه با علاقه؛ انگیزه و شادی است، در حالی که تسلیم نوعی پذیرش همراه با احساس ضعف؛ شکست و ناتوانی در ایجاد تغییر است .

 

 

 

 (10)  بهبود روابط

 

اگر خودتان را بپذیرید و با تمام وجود خودتان را دوست داشته باشید و به خود عشق بورزید؛ این احساس را به دیگران هم منتقل خواهید کرد و دیگران هم با شما راحت تر خواهند بود. پذیرش با ایجاد احساس شادی ؛ رضایت و آرامش موجب می شود شما به شرایط مسلط شوید و راحت تر و بهتر زندگی تان را مدیریت کنید؛ همچنین این حس باعث می شود روابط شما با دیگران بهبود پیدا کند.