با نوی کنگی

زنان -فرهنگی - اجتماعی - بهداشت روانی کودک و...

با نوی کنگی

زنان -فرهنگی - اجتماعی - بهداشت روانی کودک و...

(( نیایــــــــــــش ))









آیه های عشق




ستایش به درگاه خداوندی سزاوار است که پروردگار کاینات است .


ای آفریدگار بزرگ !


به درگاه تو ستایش و نیایش آورم که آسمان و زمین را ایجاد کرده ای و با جلال و اکرام بر خداوندان خداوندی داری.


و هر چه آفریده شده آفریده ی تو باشد و ملک وجود از تو پیدا شده و به تو بازگردد .


همتا وهمسر نداری و همه دانستنی ها را می دانی و بر عرصه پهناور هستی تو را احاطه و تسلط است .


دانایی تو بر کمون ذرات وجود نفوذ دارد و قدرت تو بر همه کس و همه چیز سلطنت کند .


تو آن خداوند عظیم و جلیل باشی که جز تو خداوندی نیست . تویی آن ذات اقدس و اعلی و یگانه و بی همتا .


خداوندا !


با تو راز دل می گویم ، از تو راه می جویم وبه عشق تو ره می پویم .


پروردگارا !


مرغ دل در قفس تن ، چشم به کهکشان محبت تو دوخته و بالهای رنجورم که خستگی قفس را آه می کشد ، آرزوی رها شدن تا بارگاه کبریائیت را دارد .


مهربانا !


قسم به جلالت و سوگند به صفات کمالت که دلم شوق تو دارد . تنها در شاخسار مصفا ، جنت تو آرام می گیرد و تنها در سایه مهر تو امان می یابد .


عزیزا !


نگرانم که بالهای رنجورم وقتی که از قفس تن رها شد و فرصت پرواز یافت در قفس آسمان و دوست منزل گزیند ، هیهات... هیهات....


این زمین وآسمان با آن همه پهناوری ، جز قفس برای این پرنده شیدا نیست .


حالیا قسم !


به عظمت درگاهت که راهی از این آسمان باز کن ...


به رویم بگشا


آنجا که سرو کوی توست و آنجا که امن و امان من است .


رحیما !


از راه نمانم وهم چنان به بوی کمند گیسوهای عشق تو که حمل المتین من است به سویت بال و پر گشایم ، تویی آرزویم ، آغوش بگشا تا بیایم که جز این ندانم و نتوانم .


عید سعید قربا ن را به عموم


مسلمانان علی الخصوص همشهریان عزیزم تبریک وتهنیت عرض

می نمایم .



اعتماد بنفس را از بچه ها نگیریم

فرزند هد یه الهی به پدر و مادراست که در حفظ و شکوفایی آن با ید

  کوشا بود . چگونه از یک گل باید مراقبت به عمل آورد تا هرگز پژمرده نگردد وهمیشه با نشاط با قی بماند ؟ مسلما می گوییم آب و خاک مناسب ، نور کافی، مراقبتهای ویژه وبا عشق از او نگه داری کردن هر گلی را شاداب نگه می دارد . که البته خود مستلزم صرف وقت و انرژی فراوان است . فرزندان هم گلهای زندگی  و هدیه ای از جا نب پروردگار برای ما هستند که در حفظ و نگه داری وتربیت  آن باید کوشا باشیم وبه بهترین نحو ممکن وظیفه خود را به انجام برسانیم در کل باید سعی بر آن داشته باشیم که خوب امانت داری کنیم . بچه های امروز زنان ومردان آینده ونسل آینده ما به شمار می آیند که ما بایدروح وروان آنها را پرورش دهیم  پس در ساختن جامعه بهتر و سالمتر برای این هدیه های الهی بهترین ها را بخواهیم وبه اجرا در بیا وریم . برایشان وقت بگذاریم و سرمایه گذاری کنیم  جزء بالا ترین اهدافمان درزندگی باشند . تربیت بهتر یعنی جامعه سالمتر، زندگی قشنگتر و آینده روشنتر و پر بارتر . برای اینکه بتوانیم بچه های بهتری را تربیت کنیم باید نکاتی  را توجه کنیم .که من حقیر به نکاتی چند اشاره می کنم .    

 

گام اول : اعتماد بنفس را هرگز از بچه ها نگیریم و سعی کنیم اعتماد بنفس را در وجود ظریفشان پرورش دهیم .

گام دوم : هرگز از کتک به عنوان تنبیه استفاده نکنیم واز هر گونه تنبیه بدنی پرهیز کنیم .

گام سوم : سعی  وافردر آموزش وپرورش و تربیت روح و روان و درک وشعور اجتماعی شان داشته باشیم .

گام چهارم : تحقیرشان نکنیم وبه آنها به اندازه یک انسان بزرگ احترام بگذاریم . و تذکراتمان تحقیر آمیز نباشد .

گام پنجم : استقلال را به آنها هدیه کنیم و سعی کنیم از وابستگی ها ی زیاد نسبت به خود آنها را برهانیم .

گام ششم : در هر سنی که هستند محبت یادمان نرود همیشه با عشق ومحبت خودمان ، آنها را سیراب گردانیم تا برای دریافت محبت به افراد نا باب روی نیاورند . به غیر از رابطه مادرانه سعی شود یک ارتباط دوستانه هم با فرزندان خود چه دخترو چه پسر برقرار کنیم  تا درمواقع لزوم بتوانند با ما در دل کنند وبهترین مشاور ایشان ما باشیم . و از ما یاری بخواهند چون ما مطمئنا بهتر از هر کس می توانیم راهنمای آنها در زندگی باشیم . و همیشه احساس کند یک حامی ، پشتیبان ونگهبان قابلی را در زندگی همراه دارد .  

گام هفتم : خانه را محل امنی برای آنها قرار دهیم تا هیچ جارا امن ترازخانه نیا بند .

 

این چند سطر فقط سرخط وتیترهایی بود که من باب یاد آوری قید شد . وهرکدام خود به تنهایی جای بحث فراوانی دارد که در این پست نمی گنجد انشا الله در آینده برای هرکدام پستی را برای بحث و تبادل نظراختصاص خواهم داد.

دیگر خودتان همه اهل علم هستید و میتوانید کتابهای مختلف از انتشارات مختلف در مقوله روانشناسی کودک ونوجوان و جوانان را بیابید ومطالعه کنید .     

کتاب و کتاب خوانی

        من یار مهربانم 
      

                

 

                         دانا وخوش بیانم



      گویم سخن فراوان

 

                  

                           با آنکه بی زبانم



      پندت دهم فراوان

 

                           

                                 من یار پند دانم




        من دوستی هنر مند

 

                     

 

                             با سود و بی زیانم


         ازمن مباش غافل


                      

 

                                  من یار مهربانم


بله کتاب ، کتاب آن دوست بی زبان که سخنان فراوانی را می تواند برای ما باز گوکند و یار همیشگی ما در تمام اوقات شبانه روز در مراحل مختلف زندگی باشد دوستی که اگر ما ازاو غافل نگردیم ودرست از او نگهداری کنیم تحت هیچ شرایطی هرگز مارا تنها نخواهد گذاشت کتاب خوب و مفید می تواند بهترین دوست راه گشا و همیشه همراه برای هر انسانی باشد . کاش بشود فرهنگ کتاب و کتابخوانی را بیشتردر شهرمان ترویج دهیم ، از کودکی بچه هایمان را با کتاب دوست نگه داریم. وبرای این کار با صدای بلند برایشان قصه خوانی کنیم ، هر ماه مقداری هزینه برای خرید کتاب اختصاص دهیم . به نظر شما ، ما در سال چقدر هزینه زندگی را متحمل می شویم ؟ هر کس با شغلی که داشته باشد میانگین در آمدش را اگر ماهی دویست هزار تومان در نظر بگیریم نمی تواند هر ما ه حداقل 2500 و حد اکثر 5000 تومان را برای خریدن کتاب اختصاص دهد ؟ به نظر من که می شود اگر برنامه ریزی دقیقی روی خرج و مخارج روزانه مان داشته باشیم .


کتاب خواندن و مطالعه فکرو ذهن کودک را پرورش خواهد داد وبه شکو فایی خواهد رساند .و قتی کودک با کتاب انس و الفت بگیرد دیگرجزء لاینفک زندگی اش خواهد شد و تا مرز نوجوانی و جوانی و الا آخر ... اما ، یک نکته قابل ذکر آن است که ما پدر و مادران می توانیم الگوی خوبی برای فرزندان باشیم اگر فرهنگ کتاب و کتابخوانی را داشته باشیم و حتی المقدور در هر خانه ای کتابخانه ی کوچکی بنا گردانیم که به مرور زمان تبدیل به کتابخانه ی بزرگی خواهد شد ومهمتر از این تمام موضوعات آن کتابها به فکرو اندیشه ما لینک خواهد شد ، مغز انسان هر چه بیشتر اطلاعات به آن منتقل کنیم هی بیشتر وبیشتر برای خودش جا باز می کند و فعال می شود گنجایش آن بیشتر و بیشتر می گردد .اما اگر راکد نگه داریم همین طور روز به روز کوچک وکوچکتر خواهد شد . به قول یکی از صاحب اندیشان ، ( مغز انسان چمدان نیست که تا ظرفیت آن تکمیل و پر شد در ش را ببندیم و قفل کنیم .) پس بیایید به همان اندازه که به تغذیه جسم بچه هایمان توجه می کنیم وحساسیت به خرج می دهیم برای تغذیه روح و فکر واندیشه آنها هم سر مایه گذاری و برنامه ریزی لازم را داشته باشیم .


چرا در شهر ما یک کتابخانه ی قابل توجهی وجود ندارد ؟ با وجود خیرین و سرمایه دارانی در شهر کنگ چرا اقدام به باز شدن یک کتابخانه غنی وپر بار نمی کنند .؟ با توجه به سیستم آموزشی جدید که الآن در مدارس رواج یافته دانش آموزان در همه مقاطع تحصیلی هر ماه برای هر درس باید تحقیق انجام دهند ،یک کتابخانه غنی می تواند منبع خیلی خوبی برای دانش آموزان و دانشجویان باشد ، واین خود یکی از کمبود های جامعه ما به شمار می رود .


یکی از آرزو های بزرگ من داشتن یک کتابخانه ای بزرگ وپر از کتابهای مفید است .ای کاش خیرین وسر مایه داران کنگی به این فکر بیفتند واین دفعه که خواستند دست به عمل خیری بزنند مانند ساختن مسجد و ... این دفعه یک کتابخانه عمومی بزرگ غنی از کتایهای مفید و آموزشی ، تحقیقاتی ، تاریخی ، و ... را احداث کنند . که دانش آموزان وکتاب دوستان یک منبع داشته باشند تا بتوانند از آن دانش اندوزی کنند و با این کار هم خیرش تا همیشه به او خواهد رسید وهم به مرور زمان فرهنگ کتاب و کتابخوانی و دوستی با کتاب رواج پیدا خواهد کرد وهم منبع خوبی برای تحقیق دانش آموزان و دانشجویان خواهد شد . در نتیجه فکرو ذهن پرورش می یابد وسطح فرهنگ بالا خواهد رفت .پس زمینه خوبی برای بالا بردن سطح فرهنگ می تواند باشد . امیدوارم روزی شاهد همچین کتابخانه ای در شهرم بندر کنگ باشم .


الهی به امید آن روز